Змагально-ігровий метод в фізичному вихованні

 

Застосування змагально-ігрового методу в фізичному вихованні

Оновлення фізичного виховання сьогодні неможливе без докорінної зміни

ставлення до нього. Спеціалістам фізичної культури надається широка

можливість більш різноманітно використовувати засоби і методи, які

дозволяють більшість фізично важких вправ виконувати легко, як би граючи

і змагаючись. Тим самим долається монотонність занять, присутність якої

робить нудним і одноманітним процес фізичного виховання. У звязку з цим

хотілося б звернути увагу фахівців фізичної культури на ефективність

застосування змагально-ігрового методу в фізичному вихованні не тільки

тому, що він взагалі багатогранний, але і внаслідок того, що являється

перевіреним засобом активізації рухливої активності на заняттях з фізичної

культури за рахунок підключення емоцій учнів. Важливою перевагою даного

методу є також можливість введення його в усі види навчальної програми та

застосування з однаковим успіхом в неігрових видах фізичної підготовки.

Застосування змагально-ігрового методу в навчальному процесі з фізичного

виховання дозволяє домогтися більш високих показників у фізичному

розвитку і підготовці учнів в порівнянні з загально прийнятими методами

при однакових витратах часу і зробити заняття більш цікавими. В

методичних розробках описується організація змагально-ігрової діяльності

на заняттях з фізичного виховання. Потім пропонуються змагально-ігрові

завдання, систематизованих за видами рухової підготовки, на кожен вид

спорту. Змагально-ігрові завдання можуть розроблятися по запропонованій

формі самостійно викладачами, працюючими над пошуком нових змагальних

вправ або рухливих ігор, а також способів їх проведення.

Методичні картки можуть допомогти спеціалістам фізичної культури, а

також вихователям, що працюють з предмету. Представлений

систематизований матеріал по рухливим іграм і змагальним вправам може

широко використовуватися як в навчально-тренувальній, так і позакласній

роботі. Він допоможе позбавити уроки і тренувальні заняття, оскільки

змагання і гра виступають одним з основних умов активізації фізичних рухів,

а також успішного закріплення спеціальних умінь і навичок, пов”язаних з

конкретною фізкультурно-спортивною підготовкою. Під змагально-ігровим

методом в фізичному вихованні мається на увазі спосіб набуття і

вдосконалення знань, умінь і навичок, розвиток рухових і морально-вольових

якостей в умовах гри або змагання. Його характерною особливістю, що

відрізняє від інших методів фізичної підготовки, є обов”язкова присутність

змагально-ігрової діяльності двох сторін, що змагаються. Змагально-ігровий

метод відноситься до групи практичних методів. Його комбіноване

застосування дозволяє вирішувати широке коло завдань в самих різних

умовах. Даний метод володіє багатьом ознаками як ігрового, так і

змагального методу, що використовується у фізичному вихованні. До

характерних його ознак можна віднести: присутність суперництва і

емоційність у рухливих діях;непередбачувану мінливість як умов, так і дій

самих учасників;прояв максимальних фізичних зусиль і психічного

 

впливу;прагнення учнів добитися перемоги при дотриманні обумовлених

правил гри або змагання. Якщо розглядати з'єднання змагального та ігрового

методів з позиції фізичного виховання, то суть змагально-ігрового методу

зводиться до того, що для вирішення навчально-виховних та оздоровчих

завдань на практиці, в навчально-тренувальному процесі реально можуть

використовуватися різноманітні фізичні, технічні та тактичні вправи, рухливі

ігри, естафети або комбінації, коли учні грають і змагаються одночасно. І

часто відмінність між грою і змаганням зникає, оскільки рухові дії несуть в

собі ознаки як гри, так і змагання. Використання змагально-ігрового методу

сприяє успішному накопиченню рухового досвіду, заснованого на

тимчасових звязках, які внаслідок позитивного переносу, полегшують

освоєння програмного матеріалу. Змагально-ігровий метод може

використовуватися для засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а

також підвищення рівня фізичної підготовки. Це здійснюється за допомогою

освітніх завдань.Ігровими або змагальними будь-які завдання називаються

тому, що за допомогою їх створюється та чи інша змагально-ігрова ситуація,

при якій зустрічаються і змагаються сторони. При цьому ступінь і характер їх

взаємодій суворо регламентуються в залежності або відповідно з

обумовленими правилами. Мета завдань - вдосконалення в змагально-ігровій

обстановці як фізичних якостей, так і конкретних умінь і навичок учнів.

Змагально-ігрові завдання несуть в собі емоційний заряд, який є ефективним

засобом не тільки фізичного розвитку учнів, але і їх духовного

виховання. Це відбувається тому, що змагально-ігрові завдання для учнів

є досить потужним подразником, що дозволяє з великим інтересом

виконувати як прості, так і складні рухові дії. Тому з оздоровчої, виховної та

освітньої точок зору в даний час широке застосування змагально-ігрового

методу не тільки бажано, але й просто необхідно. Використання змагально-

ігрового методу дозволяє викладачеві успішно розвивати як загальнофізичну,

так і спеціальну підготовку учнів. При регулярному (системному)

вдосконаленні  програмного матеріалу в змагально-ігровій обстановці вміння

та навички швидше адаптуються до вплив у емоційному фоні змагань або

гри, а різні тактичні дії краще освоюються в спрощених умовах, що

дозволяють сконцентрувати увагу на головних рухових діях за рахунок

виокремлення провідних елементів з досліджуваного вміння або навички.

Творчо застосовуваний змагально-ігровий метод в процесі фізичних занять

безумовно сприяє успішному вирішенню завдань з будь-яких розділів

програми з фізичного виховання. Застосування змагально-ігрового методу в

навчальному процес і допомагає вирішувати завдання все стороннього

розвитку учнів, вдосконалення рухових умінь і навичок, повязаних з

сучасною технікою того чи іншого виду навчальної програми. Емоціональна

забарвленість занять при цьому сприяє утворенню в учнів підвищеної

зацікавленості в руховій діяльності, вихованню фізичних і морально-

вольових якостей, інакше кажучи, викликає у них інтерес і бажання

займатися фізичною культурою, що сьогодні має важливе значення.

Навчальний процес з фізичного виховання складається з наступних видів

 

підготовки: фізичної, технічної, тактичної та психологічної. Дане розділення

видів підготовки умовно, оскільки на практиці вони тісно пов’язані між

собою. Так, фізична підготовка дозволяє швидше опанувати не тільки

технічними, а й тактичними прийомами руху.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Контрольні вправи

Техніка безбеки під час занять з гімнастики

Рекомендовані вправи для розвитку швидкості