Змагально-ігровий метод в фізичному вихованні
Застосування
змагально-ігрового методу в фізичному вихованні
Оновлення фізичного виховання сьогодні неможливе без докорінної зміни
ставлення до нього. Спеціалістам фізичної культури надається широка
можливість більш різноманітно використовувати засоби і методи, які
дозволяють більшість фізично важких вправ виконувати легко, як би граючи
і змагаючись. Тим самим долається монотонність занять, присутність якої
робить нудним і одноманітним процес фізичного виховання. У зв”язку з цим
хотілося б звернути увагу фахівців фізичної культури на ефективність
застосування змагально-ігрового методу в фізичному вихованні не тільки
тому, що він взагалі багатогранний, але і внаслідок того, що являється
перевіреним засобом активізації рухливої активності на заняттях з фізичної
культури за рахунок підключення емоцій учнів. Важливою перевагою даного
методу є також можливість введення його в усі види навчальної програми та
застосування з однаковим успіхом в неігрових видах фізичної підготовки.
Застосування змагально-ігрового методу в навчальному процесі з фізичного
виховання дозволяє домогтися більш високих показників у фізичному
розвитку і підготовці учнів в порівнянні з загально прийнятими методами
при однакових витратах часу і зробити заняття більш цікавими. В
методичних розробках описується організація змагально-ігрової діяльності
на заняттях з фізичного виховання. Потім пропонуються змагально-ігрові
завдання, систематизованих за видами рухової підготовки, на кожен вид
спорту. Змагально-ігрові завдання можуть розроблятися по запропонованій
формі самостійно викладачами, працюючими над пошуком нових змагальних
вправ або рухливих ігор, а також способів їх проведення.
Методичні картки можуть допомогти спеціалістам фізичної культури, а
також вихователям, що працюють з предмету. Представлений
систематизований матеріал по рухливим іграм і змагальним вправам може
широко використовуватися як в навчально-тренувальній, так і позакласній
роботі. Він допоможе позбавити уроки і тренувальні заняття, оскільки
змагання і гра виступають одним з основних умов активізації фізичних рухів,
а також успішного закріплення спеціальних умінь і навичок, пов”язаних з
конкретною фізкультурно-спортивною підготовкою. Під змагально-ігровим
методом в фізичному вихованні мається на увазі спосіб набуття і
вдосконалення знань, умінь і навичок, розвиток рухових і морально-вольових
якостей в умовах гри або змагання. Його характерною особливістю, що
відрізняє від інших методів фізичної підготовки, є обов”язкова присутність
змагально-ігрової діяльності двох сторін, що змагаються. Змагально-ігровий
метод відноситься до групи практичних методів. Його комбіноване
застосування дозволяє вирішувати широке коло завдань в самих різних
умовах. Даний метод володіє багатьом ознаками як ігрового, так і
змагального методу, що використовується у фізичному вихованні. До
характерних його ознак можна віднести: присутність суперництва і
емоційність у рухливих діях;непередбачувану мінливість як умов, так і дій
самих учасників;прояв максимальних фізичних зусиль і психічного
впливу;прагнення учнів добитися перемоги при дотриманні обумовлених
правил гри або змагання. Якщо розглядати з'єднання змагального та ігрового
методів з позиції фізичного виховання, то суть змагально-ігрового методу
зводиться до того, що для вирішення навчально-виховних та оздоровчих
завдань на практиці, в навчально-тренувальному процесі реально можуть
використовуватися різноманітні фізичні, технічні та тактичні вправи, рухливі
ігри, естафети або комбінації, коли учні грають і змагаються одночасно. І
часто відмінність між грою і змаганням зникає, оскільки рухові дії несуть в
собі ознаки як гри, так і змагання. Використання змагально-ігрового методу
сприяє успішному накопиченню рухового досвіду, заснованого на
тимчасових зв”язках, які внаслідок позитивного переносу, полегшують
освоєння програмного матеріалу. Змагально-ігровий метод може
використовуватися для засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а
також підвищення рівня фізичної підготовки. Це здійснюється за допомогою
освітніх завдань.Ігровими або змагальними будь-які завдання називаються
тому, що за допомогою їх створюється та чи інша змагально-ігрова ситуація,
при якій зустрічаються і змагаються сторони. При цьому ступінь і характер їх
взаємодій суворо регламентуються в залежності або відповідно з
обумовленими правилами. Мета завдань - вдосконалення в змагально-ігровій
обстановці як фізичних якостей, так і конкретних умінь і навичок учнів.
Змагально-ігрові завдання несуть в собі емоційний заряд, який є ефективним
засобом не тільки фізичного розвитку учнів, але і їх духовного
виховання. Це відбувається тому, що змагально-ігрові завдання для учнів
є досить потужним подразником, що дозволяє з великим інтересом
виконувати як прості, так і складні рухові дії. Тому з оздоровчої, виховної та
освітньої точок зору в даний час широке застосування змагально-ігрового
методу не тільки бажано, але й просто необхідно. Використання змагально-
ігрового методу дозволяє викладачеві успішно розвивати як загальнофізичну,
так і спеціальну підготовку учнів. При регулярному (системному)
вдосконаленні програмного матеріалу в змагально-ігровій обстановці вміння
та навички швидше адаптуються до вплив у емоційному фоні змагань або
гри, а різні тактичні дії краще освоюються в спрощених умовах, що
дозволяють сконцентрувати увагу на головних рухових діях за рахунок
виокремлення провідних елементів з досліджуваного вміння або навички.
Творчо застосовуваний змагально-ігровий метод в процесі фізичних занять
безумовно сприяє успішному вирішенню завдань з будь-яких розділів
програми з фізичного виховання. Застосування змагально-ігрового методу в
навчальному процес і допомагає вирішувати завдання все стороннього
розвитку учнів, вдосконалення рухових умінь і навичок, пов”язаних з
сучасною технікою того чи іншого виду навчальної програми. Емоціональна
забарвленість занять при цьому сприяє утворенню в учнів підвищеної
зацікавленості в руховій діяльності, вихованню фізичних і морально-
вольових якостей, інакше кажучи, викликає у них інтерес і бажання
займатися фізичною культурою, що сьогодні має важливе значення.
Навчальний процес з фізичного виховання складається з наступних видів
підготовки: фізичної, технічної, тактичної та психологічної. Дане розділення
видів підготовки умовно, оскільки на практиці вони тісно пов’язані між
собою. Так, фізична підготовка дозволяє швидше опанувати не тільки
технічними, а й тактичними прийомами руху.
Коментарі
Дописати коментар