Змагально- ігрові методи
Застосування
змагально-ігрового методу в фізичному вихованні
Оновлення фізичного виховання сьогодні неможливе без докорінної зміни ставлення до нього. Спеціалістам фізичної культури надається широка можливість більш різноманітно використовувати засоби і методи, які дозволяють більшість фізично важких вправ виконувати легко, як би граючи і змагаючись. Тим самим долається монотонність занять, присутність якої робить нудним і одноманітним процес фізичного виховання. У зв”язку з цим хотілося б звернути увагу фахівців фізичної культури на ефективність застосування змагально-ігрового методу в фізичному вихованні не тільки тому, що він взагалі багатогранний, але і внаслідок того, що являється перевіреним засобом активізації рухливої активності на заняттях з фізичної культури за рахунок підключення емоцій учнів. Важливою перевагою даного методу є також можливість введення його в усі види навчальної програми та застосування з однаковим успіхом в неігрових видах фізичної підготовки. Застосування змагально-ігрового методу в навчальному процесі з фізичного виховання дозволяє домогтися більш високих показників у фізичному розвитку і підготовці учнів в порівнянні з загально прийнятими методами при однакових витратах часу і зробити заняття більш цікавими. В методичних розробках описується організація змагально-ігрової діяльності на заняттях з фізичного виховання. Потім пропонуються змагально-ігрові завдання, систематизованих за видами рухової підготовки, на кожен вид спорту. Змагально-ігрові завдання можуть розроблятися по запропонованій формі самостійно викладачами, працюючими над пошуком нових змагальних вправ або рухливих ігор, а також способів їх проведення. Методичні картки можуть допомогти спеціалістам фізичної культури, а також вихователям, що працюють з предмету. Представлений систематизований матеріал по рухливим іграм і змагальним вправам може широко використовуватися як в навчально-тренувальній, так і позакласній роботі. Він допоможе позбавити уроки і тренувальні заняття, оскільки змагання і гра виступають одним з основних умов активізації фізичних рухів, а також успішного закріплення спеціальних умінь і навичок, пов”язаних з конкретною фізкультурно-спортивною підготовкою. Під змагально-ігровим методом в фізичному вихованні мається на увазі спосіб набуття і вдосконалення знань, умінь і навичок, розвиток рухових і морально-вольових якостей в умовах гри або змагання. Його характерною особливістю, що відрізняє від інших методів фізичної підготовки, є обов”язкова присутність змагально-ігрової діяльності двох сторін, що змагаються. Змагально-ігровий метод відноситься до групи практичних методів. Його комбіноване застосування дозволяє вирішувати широке коло завдань в самих різних умовах. Даний метод володіє багатьма ознаками як ігрового, так і змагального методу, що використовується у фізичному вихованні. До характерних його ознак можна віднести: -- - 1)присутність суперництва і емоційність у рухливих діях; 2)непередбачувану мінливість як умов, так і дій самих учасників; 3)прояв максимальних фізичних зусиль і психічного впливу; 4)прагнення учнів добитися перемоги при дотриманні обумовлених правил гри або змагання. Якщо розглядати з;єднання змагального та ігрового методів з позиції фізичного виховання, то суть змагально-ігрового методу зводиться до того, що для вирішення навчально-виховних та оздоровчих завдань на практиці, в навчально-тренувальному процесі реально можуть використовуватися різноманітні фізичні, технічні та тактичні вправи, рухливі ігри, естафети або комбінації, коли учні грають і змагаються одночасно. Часто відмінність між грою і змаганням зникає, оскільки рухові дії несуть в собі ознаки як гри, так і змагання. Використання змагально-ігрового методу сприяє успішному накопиченню рухового досвіду, заснованого на тимчасових зв”язках, які внаслідок позитивного переносу, полегшують освоєння програмного матеріалу. Змагально-ігровий метод може використовуватися для засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а також підвищення рівня фізичної підготовки. Це здійснюється за допомогою освітніх завдань. Ігровими або змагальними будь-які завдання називаються тому, що за допомогою їх створюється та чи інша змагально-ігрова ситуація, при якій зустрічаються і змагаються сторони. При цьому ступінь і характер їх взаємодій суворо регламентуються в залежності або відповідно з обумовленими правилами. Мета завдань - вдосконалення в змагально-ігровій обстановці як фізичних якостей, так і конкретних умінь і навичок учнів. Змагально-ігрові завдання несуть в собі емоційний заряд, який є ефективним засобом не тільки фізичного розвитку учнів, але і їх духовного виховання. Це відбувається тому, що змагально-ігрові завдання для учнів є досить потужним подразником, що дозволяє з великим інтересом виконувати як прості, так і складні рухові дії. Тому з оздоровчої, виховної та освітньої точок зору в даний час широке застосування змагально-ігрового методу не тільки бажано, але й просто необхідно. Використання змагально-ігрового методу дозволяє викладачеві успішно розвивати як загальнофізичну, так і спеціальну підготовку учнів. При регулярному (системному) вдосконаленні програмного матеріалу в змагально-ігровій обстановці вміння та навички швидше адаптуються до вплив у емоційному фоні змагань або гри, а різні тактичні дії краще освоюються в спрощених умовах, що дозволяють сконцентрувати увагу на головних рухових діях за рахунок виокремлення провідних елементів з досліджуваного вміння або навички.
Творчо застосовуваний змагально-ігровий метод в процесі фізичних занять безумовно сприяє успішному вирішенню завдань з будь-яких розділів програми з фізичного виховання. Застосування змагально-ігрового методу в навчальному процес і допомагає вирішувати завдання всестороннього розвитку учнів, вдосконалення рухових умінь і навичок, пов”язаних з сучасною технікою того чи іншого виду навчальної програми. Емоціональна забарвленість занять при цьому сприяє утворенню в учнів підвищеної зацікавленості в руховій діяльності, вихованню фізичних і морально- вольових якостей, інакше кажучи, викликає у них інтерес і бажання займатися фізичною культурою, що сьогодні має важливе значення.
Навчальний процес з фізичного виховання складається з наступних видів підготовки: фізичної, технічної, тактичної та психологічної. Дане розділення видів підготовки умовно, оскільки на практиці вони тісно пов’язані між собою. Так, фізична підготовка дозволяє швидше опанувати не тільки технічними, а й тактичними прийомами руху.
Коментарі
Дописати коментар